Tuesday 28 June 2011

Lencana Sekolah


SKPM membawa pengertian Sekolah Kebangsaan Perempuan Methodist. Manakala lambang di atas lencana ini serupa dengan lambang Negeri Pahang iaitu lambang mata tombak besar adalah alat kebesaran Negeri Pahang. Gading gajah pula menunjukkan kekuasaan raja. Warna yang terdapat pada lencana ini ialah warna kuning, merah dan putih. Warna kuning melambangkan warna diraja negara kita, warna putih dan merah tua melambangkan pakaian seragam bagi murid-murid sekolah ini.
Cogan kata yang terdapat pada lencana sekolah ini ialah “USAHA TANGGA KEJAYAAN” yang bermaksud kita mestilah berusaha gigih untuk mencapai kejayaan yang cemerlang. Di mana hasrat sekolah ini ialah berusaha untuk membimbing dan mendidik serta membentuk murid-murid menjadi manusia yang seimbang dan berguna.




COGAN KATA SEKOLAH

USAHA TANGGA KEJAYAAN”

Falsafah cogan kata di atas bermaksud setiap kanak-kanak mempunyai kebolehan dan potensi untuk berkembang maju dan segi intelek. Oleh itu menjadi hasrat sekolah ini berusaha untuk membimbing dan mendidik serta membentuk murid-murid menjadi manusia yang seimbang dan berguna berdasarkan matlamat Falsafah Pendidikan Negara. Sekolah ini juga akan berusaha membimbing murid-murid untuk mencapai kecemerlangan dalam semua bidang.Di samping itu, aspirasi sekolah ialah berusaha mempastikan perkembangan potensi individu berlaku secara menyeluruh berdasarkan Falsafah Pendidikan Negara dan pengisian Wawasan Pendidikan untuk mengisi keperluan wawasan 2020 berteraskan agama, budaya bangsa dan kemajuan teknologi terkini.

Hasrat ini akan dicapai melalui:
1. Pembentukan kecemerlangan murid.
2. Suasana pengajaran dan pembelajaran yang kondusif
3. Perkhidmatan cemerlang.


No comments:

Post a Comment